Noen mennesker blir værende i oss. Ikke nødvendigvis fordi vi kjente dem personlig. Ikke fordi…
254: Den viktige samtalen – tar du den?
Du vet den samtalen. Den du har tenkt på en stund. Den du kanskje har utsatt litt for lenge. Den du kjenner at du burde ta, men som du ikke helt har hatt lyst til å gå inn i. Den kalles ofte “den vanskelige samtalen”. Men hva om det egentlig er den viktigste?
Som ledere liker vi å tenke at vi skal være tydelige, ærlige og utviklende. Likevel vet vi at det er nettopp i disse samtalene det ofte stopper opp. Ikke fordi vi ikke kan, men fordi vi nøler. Vi vil bli likt. Vi er usikre på hvordan det blir mottatt. Vi håper kanskje at det går over av seg selv. Men det gjør det sjelden. Å la være å ta samtalen er også et valg. Og det er ofte det valget som koster mest; for medarbeideren, for teamet og for deg som leder.
Den viktige samtalen handler ikke om å “ta noen”. Den handler om å ta ansvar. For tydelighet gjennom forventningsavklaringer, for utvikling og vekst og ikke minst for relasjonen. Og kanskje viktigst av alt: Den handler om å ville den andres beste, også når det er litt ubehagelig.
Et enkelt sted å starte:
- Vær tydelig på hvorfor du tar samtalen: “Jeg ønsker å ta dette opp fordi jeg vil at du skal lykkes.”
- Vær konkret – unngå diffuse formuleringer
- Still spørsmål og lytt oppriktig
- Ha mot til å stå i det som blir stille eller litt ubehagelig
Det trenger ikke være perfekt. Det viktigste er at du faktisk tar den.
Dette er også tema når vi inviterer til frokostmøte 19. mai kl. 0800-0930 på Scene 5 på Lillestrøm Kultursenter. Her går vi dypere inn i hvordan du kan bli tryggere i disse samtalene – med konkrete verktøy, refleksjoner og eksempler du kan bruke i din egen lederhverdag.
For mer informasjon – se her:👇🏼
https://event.checkin.no/220225/kaffeboost-frokostmote-fra-bevisste-valg-as
Vi er Signe Lindi og Tove Margrethe Fjellvang Lie i BEVISSTE VALG AS – bevisste valg gir tydelig lederskap 🐘🧠






